2023. december 15-től a társadalombiztosítási kifizetőhellyel nem rendelkező foglalkoztató, az egyéni vállalkozó, a mezőgazdasági őstermelő és a Tbj. 87. § (3) bekezdése szerinti személy (ún. „önfoglalkoztató”)
- a csecsemőgondozási díj,
- az örökbefogadói díj,
- a gyermekgondozási díj,
- a táppénz,
- a baleseti táppénz,
- és a méltányosságból igénybe vehető pénzbeli ellátás iránti kérelmet
kizárólag az egészségbiztosító által erre a célra rendszeresített, a Kormány rendeletében meghatározott egységes, személyre szabott ügyintézési felületen (a továbbiakban: SZÜF) közzétett űrlap alkalmazásával, kizárólagosan az elektronikus ügyintézés és a bizalmi szolgáltatások általános szabályairól szóló 2015. évi CCXXII. törvény szerint elektronikus úton nyújthatja be.
2023. december 14. napját követően az ÁNYK-ból beküldött
- Foglalkoztatói igazolás,
- Igénybejelentés és
- Adatlap folyamatos keresőképtelenség igazolásához
elnevezésű nyomtatványokat az egészségbiztosító nem fogja befogadni.
Az „Igénybejelentés az egészségbiztosítási pénzbeli ellátásokra és a baleseti táppénzre, valamint a méltányosságból igénybe vehető pénzbeli ellátásokra (EB_IGBEJ_01)” (a továbbiakban: Igénybejelentés) elnevezésű űrlap a SZÜF-ön az EGÉSZSÉGÜGY / EGÉSZSÉGBIZTOSÍTÁS PÉNZBELI ELLÁTÁSAI menüpontban érhető el. Közzétételére 2023. december 15-én kerül sor.
Az űrlap benyújtható
- Ügyfélkapuról,
- Cégkapuról,
- Hivatali Kapuról.
E mellett lehetőség van az űrlap meghatalmazott általi benyújtására is, amelynek alapvető feltétele, hogy a Rendelkezési Nyilvántartásban (a továbbiakban: RNY) megtörténjen a megfelelő ügyintézési rendelkezés megtétele.
Átmenetileg a korábban az egészségbiztosítónál megtett regisztrációk is érvényben maradnak, azonban javasoljuk, hogy a meghatalmazás megtétele mihamarabb történjen meg az RNY-ben.
Amennyiben társadalombiztosítási kifizetőhely nyújt be az egészségbiztosítóhoz Igénybejelentés nevű űrlapot meghatalmazott útján, és a kifizetőhely már tett - a lentiekben részletezettek szerinti - meghatalmazást az RNY-ben, úgy a kifizetőhelynek újabb meghatalmazást nem kell tennie. Kivétel ez alól, ha más személyt vagy szervet kíván meghatalmazni, mint aki a kifizetőhelyi minőségével kapcsolatos ügyeiben eljár.
Az ÁNYK-s nyomtatványok kivezetésével egyidejűleg megújításra kerülnek a Magyar Államkincstár által rendszeresített, a biztosítottak által kitöltendő különböző nyomtatványok is (például CSED, GYED, örökbefogadói díj igénylésére szolgáló kérelmek). Ezek közzétételére a Magyar Államkincstár hivatalos honlapján szintén 2023. december 15. napján fog sor kerülni.
A Magyar Államkincstár részletes tájékoztatást nyújt arról, hogy az egyes tárhelyek használata esetén hogyan lehet sikeresen beküldeni az űrlapot, illetve, hogy mikor szükséges az RNY-ben ügyintézési rendelkezést tenni és hogyan. Az Elektronikus ügyintézési és RNY tájékoztató a Letölthető dokumentumok alatt érhető el.
2023. december 14-ig a kifizetőhellyel nem rendelkező munkáltató (foglalkoztató), illetve az egyéni vállalkozó, mezőgazdasági őstermelő stb.
- a csecsemőgondozási díj
- a gyermekgondozási díj
- az örökbefogadói díj
- a táppénz
- a gyermekápolási táppénz
- a baleseti táppénz
iránti kérelmeket az egészségbiztosító honlapján közzétett számítógépes program segítségével töltheti ki és állíthatja elő.
Az elektronikus nyomtatványok kizárólag Cégkapun, vagy a kormányhivatalnál történő előzetes regisztrációt követően Ügyfélkapun keresztül küldhetők meg.
A benyújtással kapcsolatos bővebb tájékoztató a letölthető dokumentumok alatt érhető el.
Az előzetes regisztrációhoz szükséges regisztrációs lapot a foglalkoztató/vállalkozó székhelyes szerint illetékes, egészségbiztosítási pénztári feladatkörében eljáró kormányhivatalhoz kell benyújtani. A benyújtás történhet postai úton, személyesen, vagy e-Papír szolgáltatás (https://epapir.gov.hu) igénybevételével.
Az e-Papír szolgáltatás igénybevétele esetén annak érdekében, hogy a regisztrációs lap az illetékes hatósághoz érkezzen be, a Témacsoport, az Ügytípus, és a Címzett rovatokban az alábbiakat kell kiválasztani:
- Témacsoport: "Kormányhivatali ügyek"
- Ügytípus: "Egészségbiztosítási pénztári feladatok"
- Címzett: Foglalkoztató/vállalkozó székhelye szerint illetékes fővárosi/vármegyei kormányhivatal
Ha a nyomtatványokat elektronikus úton beküldő személy, gazdálkodó szervezet 2019. április 1-jét megelőzően tett érvényes regisztrációval rendelkezik, a 2019. április 1-jétől alkalmazandó nyomtatványokon nem kell újra regisztrálnia.
Az elektronikus nyomtatványok, valamint a regisztrációs lapok a Letölthető dokumentumok alatt érhetők el.
A nyomtatványok elektronikus továbbításával kapcsolatban az alábbi teendői vannak:
- Töltse le az ÁNYK általános nyomtatványkitöltő keretprogramot a Nemzeti Adó- és Vámhivatal honlapjáról, és telepítse azt.
- Töltse le erről az oldalról az ügyintézéshez szükséges elektronikus nyomtatványt, és telepítse azt.
- Az ÁNYK program segítségével nyissa meg és töltse ki az adatlapot.
- Kitöltés után készítse elő a nyomtatványt elküldésre: a beküldési módnak megfelelően kattintson a Kapcsolat az Ügyfélkapuval/ Nyomtatvány megjelölése elektronikus beküldésre illetve Kapcsolat a Cég/Hivatali kapuval/ Nyomtatvány megjelölése elektronikus beküldésre menüpontra. Ekkor a program ellenőrzéseket is végez. Jegyezze fel a nyomtatvány helyét és nevét. (Amennyiben Cégkapun keresztül kívánja beküldeni a nyomtatványt, és a menüsorban a Kapcsolat a Cég/Hivatali kapuval menüpont nem látható, a Szerviz/Beállítások/Kapcsolat a Cég/Hivatali kapuval engedélyezése menüpontban tudja aktiválni azt.)
- Ha hibátlan a nyomtatvány, akkor kattintson a Kapcsolat az Ügyfélkapuval/ Nyomtatvány közvetlen beküldése Ügyfélkapun keresztül vagy Kapcsolat a Cég/Hivatali kapuval/ Nyomtatvány közvetlen beküldése menüpontra.
- Jelentkezzen be a Központi Azonosítási Ügynök (KAÜ) segítségével, és töltse fel a dokumentumot.
Az ÁNYK működéséről bővebben a Nemzeti Adó- és Vámhivatal weboldalán tájékozódhat.